شبکه ای که برای من و تو نیست
پورتال acterss
شبکه ای که برای من و تو نیست
12 مرداد 1395 ساعت 11:43 | بازديد : 123 | نويسنده : | ( نظرات )
شبکه به اصطلاح من و تو که با بودجه دولت انگلیس و با حمایت اربابان رسانه ای بی بی سی شکل گرفت. از همان ابتدا آرشیو بی بی سی فارسی در اختیار این شبکه قرار گرفت.
در این شبکه حرفهایی زده می شود که دست اندر کاران شبکه بی بی سی فارسی به علت خبری بودن شبکه نمی توانند اینگونه آن را مطرح کنند.
همان طور که می دانید بین مردم ایران و انگلیس و آمریکا از دیرباز اختلاف و دشمنی در حد بالایی وجود داشته است.با این حال اینکه یک شبکه در انگلیس برنامه فارسی زبان ساخته و پخش می کند و ادعای حمایت از مردم ایران را دارد تعجب مخاطبین را برانگیخته است.
 چیزی که عیان است دو نظریه است:
دست اندر کاران فارسی زبان این شبکه که حقوقشان را از دولت انگلیس می گیرند در موقع اقامت در انگلیس قسم یاد می کنند که به این کشور و سیاست های آن هیچگونه خیانتی نکنند. حال با این وجود اگر این افراد عرق ملی خود را حفظ کرده باشند و به فکر مردم ایران باشند و بخواهند به نفع مردم ایران برنامه اجرا بکنند و دشمنی های دولت انگلیس و آمریکا را در مورد مردم ایران بر ملا کنند مسلما به کشور و دولت انگلیس خیانت کرده اند زیرا از آنها حقوق می گیرند و نباید نمک بخورند و نمکدان را بکشنند.
اما صورت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که این افراد به دلایل مختلف که یکی از آن ها تامین زندگی آنها توسط دولت انگلیس است برای انگلیس کار کنند و منافع دولت و مردم ایران را زیر سئوال ببرند که در این صورت نیز به هم وطنان خود و به کشور خود خیانت کرده اند.
چیزی که عیان است این است که این افراد در هر دو حال خائن هستند و تاریخ به ما می گوید به خائنین در هیچ زمینه نمی شود خیانت کرد.

اما مطلبی در مورد شبکه ای که برای من و تو نیست.

چندی است شبکه‌ای با نام «من و تو» در عرصه رسانه‌های فارسی زبان شروع به کار کرده است. این شبکه که گفته می‌شود به شرکت تلویزیونی مرجان (Marjan Television Network) تعلق دارد، کار خود را رسماً از تاریخ ۶ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ و از مرکز لندن بر روی ماهواره هاتبرد آغاز کرده و دارای دو کانال ماهواره‌ای «من و تو ۱» و «من و تو ۲» می‌باشد. شبکه اول در همان تاریخ و شبکه دوم با کمی تأخیر در آذر ماه به روی آنتن رفته است.

 

 شرکت تلویزیونی مرجان از سال ۲۰۰۹ با هدف راه‌اندازی و توسعه سری شبکه‌های فارسی زبان جدید در دنیای رسانه تأسیس شد. تا کنون فقط شبکه «من و تو» توسط این شرکت تلویزیونی افتتاح گردیده که برنامه‌های آن در استودیوی اصلی شهر لندن ضبط و پخش می‌شود.

 

 طبق آنچه در وبسایت این شرکت می خوانیم هدف از تاسیس این شبکه ایجاد یک کانال پویا، متنوع و سرگرم کننده برای جوانان می باشد. به این منظور برنامه های آن در

 

” این شبکه ی ۲۴ ساعته تعداد مشخصی مستند را که توسط تهیه کنندگان آن انتخاب، دوبله و زیرنویس شده اند پخش می کند. این طور به نظر می رسد که این کار نوعی کپی برداری از برنامه های مستند BBC است. “

 

استودیوی اصلی شهر لندن ضبط و پخش می شود.

 

 در مورد حامیان این شبکه به طور مشخص اطلاعی در دسترس نیست، چرا که در این شبکه هیچ گونه تبلیغات تجاری یا اسپانسر مالی دیده نمی شود و هر آنچه که هست در پشت پرده باید باشد.

 

 

 

گمانه زنی های صاحب نظران تا آنجا پیش می رود که برخی گوگوش (یکی از خوانندگان خارج از ایران) را حامی مالی اصلی این کانال می دانند. البته گواه این افراد پخش برنامه های آکادمی موسیقی این خواننده از کانال من و تو می باشد که به نظر نویسنده بی پایه می نماید و فقط در حد گمانه زنی است.

 

 نظریه دیگری هم مبنی بر حضور موثر BBC به عنوان پشتیبان مالی و فنی از این شبکه وجود دارد. به گفته این افراد به دلیل پخش برنامه های هر دو شبکه از لندن با یک هدف خاص و همچنین وجود برخی افراد با سابقه کار در BBC در شبکه من و تو می تواند دلایل کافی بر این ادعا باشد که BBC یکی از حامیان مالی و معنوی «من و تو» می باشد.

 

گروه دیگری این شبکه را به انجمن حمایت از بهایی ها در لندن نسبت می دهند و می گویند که از آنجا پشتیبانی مالی صورت می گیرد.

 

البته دلایل این افراد نه حمایت مستقیم این نهاد از شبکه من و تو است بلکه رویکرد ضد دینی برخی از برنامه های این شبکه است که عمدتا هم سیاسی می باشند. آنها برنامه هایی مثل «اتاق خبر» و «دکتر کپی» را گواهی بر این ادعای خود قرار می دهند.

 

 به عقیده نگارنده تمام نظرات ذکر شده، در حد حدس و گمان بوده و آنچه مشخص است وجود شبکه تلویزیونی مرجان به عنوان تنها حامی رسمی و دارنده کانال «من و تو» می باشد. شرکتی که جز یک سایت اینترنتی دیگر اطلاعاتی از آن در دست نیست و صاحبان آن هم مشخص نمی باشند که این خود گمانه زنی های مذکور و برخی شایعات را قوت می بخشد.

 

 این پرسش را هم باید به تمام شبهات مطروحه اضافه کرد که هزینه های هنگفت این شبکه برای

 

” به دلیل عدم پخش تبلیغات این را هم باید افزود که این شبکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای را برای حامی یا حامیان احتمالی اش ندارد و به عنوان یک سرمایه گذاری یک طرفه باید به آن نگاه کرد. “

 

پخش برنامه های ۲۴ ساعته خود آن هم از دو کانال مجزا از چه راهی تامین می شود. به دلیل عدم پخش تبلیغات این را هم باید افزود که این شبکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای را برای حامی یا حامیان احتمالی اش ندارد و به عنوان یک سرمایه گذاری یک طرفه باید به آن نگاه کرد.

 

 آنچه شبکه من و تو را از بقیه رقبای فارسی زبانش متمایز می کند کیفیت در پخش برنامه ها، تنوع و گستردگی موضوعات و پخش ۲۴ ساعته برنامه ها به صورت برنامه ریزی شده و مدون می باشد.

 

 رویکرد «من و تو» را در راستای جذب مخاطب می شود این گونه بررسی کرد که این شبکه علاوه بر جذب مخاطب جدید به دنبال جمع کردن بینندگان به اصطلاح ریزش کرده شبکه های دیگر فارسی زبان از قبیل فارسی ۱ نیز هست. چرا که می بینیم علاوه بر برنامه های اصلی این شبکه، فیلم ها و سریال هایی هم برای آن دسته افرادی پخش می شود که از تنوع کم برنامه های فارسی ۱ و شبکه های مشابه خسته شده و یا به دلیل آشکار شدن مسائل غیر اخلاقی آن ،از دیدن آنها سر باز می زنند.

 

 به طور کلی برنامه‌های این شبکه به دو کانال من و تو ۱ و من و تو ۲ محدود می شود.

 

 از «من و تو ۲» فقط مستند های تلویزیونی پخش می شود. موضوع این مستندها اغلب سرگرم کننده، علمی، ماجراجویانه، تاریخی و تخیلی است. این شبکه ی ۲۴ ساعته تعداد مشخصی مستند را که توسط تهیه کنندگان آن انتخاب، دوبله و زیرنویس شده اند پخش می کند. این طور به نظر می رسد که این کار نوعی کپی برداری از برنامه های مستند BBC است. تنوع در موضوع مستندها گواه بر این است که سعی در ارضای هر نوع سلیقه ای را دارد تا جایی که بینندگان علاقمند به مباحث سیاسی نیز از آن بی بهره نمانده اند.

 

 اصلی ترین برنامه های شبکه ی من و تو را در کانال ۱ آن باید جستجو کرد. تهیه برنامه‌های زنده، گزارش های مستند، برنامه

 

” ۱. استفاده از مجریان و دست‌اندرکاران ایرانی و جوان ۲. فرهنگ اروپایی به جای فرهنگ اصیل ایرانی ۳. چاشنی سیاست در برنامه ها “

 

های خبری، طنز و خرید حق پخش TV Show هایی با انواع موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی و همچنین پخش فیلم‌های سینمایی و سریال را می شود اصلی ترین اهداف تهیه کنندگان این شبکه دانست.

 

 از اصلی‌ترین مشخصه‌های این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 ۱. استفاده از مجریان و دست‌اندرکاران ایرانی و جوان

 

 این امر مسبوق به سابقه بوده و نمونه استفاده از نیروهای جوان را می‌توان در تلویزیون BBC Persian مشاهده کرد. در وب‌سایت اینترنتی شبکه من و تو، لیستی از افراد استخدام شده در این شبکه به چشم می خورد که همه آنها ایرانی هستند و با نگاهی به کارنامه کاری هر کدام از آنها می‌توان فهمید که بیشتر آنها دانشجو بوده‌ و یا در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های انگلیس می‌باشند.

 

 در بعضی برنامه ها ،ترکیبی از مجریان فارسی زبان و انگلیسی زبان به چشم می خورد. اکثر آنها مقطع کارشناسی را در ایران گذرانده و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند و بعضاً دیده می‌شود که مدرک تحصیلی آنها ربطی به حرفه کنونی شان ندارد؛ البته در میان آنها می‌توان کسانی را یافت که توسط شرکت تلویزیونی BBC آموزش‌های خبرنگاری و مجری‌گری دیده‌اند؛ لذا این امر، فرضیه تحت حمایت بی‌بی‌سی بودن این شبکه را بیش از پیش قوت می‌بخشد.

 

 ۲. فرهنگ غربی به جای فرهنگ اصیل ایرانی

 

 اگر از لحاظ رفتار، نحوه صحبت و نوع پوشیدن لباس مجریان و همچنین انتخاب موضوع برنامه ها بخواهیم شبکه «من و تو» را با دیگر شبکه لندنی

 

” با نگاهی به کارنامه کاری هر کدام از آنها می‌توان فهمید که بیشتر آنها دانشجو بوده‌ و یا در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های انگلیس می‌باشند. “

 

(بی بی سی) مقایسه کنیم، تفاوت های آشکاری را در فرهنگ حاکم بر این دو شبکه خواهیم یافت. شبکه بی بی سی از این جهت برای مقایسه انتخاب شد که همواره سعی دارد تا ظاهرا فرهنگ و آداب و سنن ایرانی را در برنامه های خود حفظ کند و این گونه به بیننده اش القا نماید که طرفدار فرهنگ و سنت ایرانی است.

 

با وجود این احتمال که گردانندگان «من و تو» همان طراحان بی بی سی فارسی هستنند،راهبرد اتاق فکر بی بی سی فارسی این بوده است که با حفظ شأن برند « bbc »که در ظاهر نمی خواهد خود را مداخله جو در امور فرهنگی کشور ها نشان دهد،مسیر تغییر فرهنگی و القای مدل زندگی مورد نظر سیاست های خود را از طریق تاسیس شبکه ای دیگر دنبال کنند.

 

 به عنوان مثال در بی بی سی فارسی کمتر از واژگان غیر فارسی استفاده می شود و یا طرز صحبت یا نوع پوشش مجریان و دست اندر کاران آن اغلب به گونه ای نبوده که مغایر با آداب و شئون ایرانی بنماید و  موضوعات خلاف عرف و اخلاق ایرانی کمتر دیده شده است، تا جایی که اجرای برنامه ای مثل «امروزی ها» را علی رغم این که برای مخاطب غیر مذهبی بسیار جذاب بود ،پس از گذشت  چند هفته از پخش ، تعطیل می کند.

 

با وجود این احتمال  که گردانندگان «من و تو» همان طراحان بی بی سی فارسی هستنند،راهبرد اتاق فکر بی بی سی فارسی این بوده است که با حفظ شأن برند « bbc »که در ظاهر نمی خواهد خود را مداخله جو در امور فرهنگی کشور ها نشان دهد،مسیر تغییر فرهنگی و القای مدل زندگی مورد نظر سیاست های خود را از طریق تاسیس شبکه ای دیگر دنبال کنند.

 

اما شبکه «من و تو» پا را بیرون از آیین

 

” اما شبکه «من و تو» پا را بیرون از آیین ایرانی می گذارد و در اغلب برنامه های آن عدم مطابقت فرهنگی را می توان به وضوح مشاهده کرد. “

 

ایرانی می گذارد و در اغلب برنامه های آن ،عدم مطابقت فرهنگی را می توان به وضوح دید. از نمونه های آن می توان به برنامه «manoto+» و «بفرمایید شام» اشاره کرد. تضاد با فرهنگ ایرانی تا آنجا پیش می رود که خوردن مشروب می شود یکی از اجزای لاینفک برنامه «بفرمایید شام».

 

 ۳. چاشنی «سیاست» در برنامه ها

 

 «من و تو» به نحوی بی پرده ، بی طرفی سیاسی در برنامه هایش را لحاظ نمی کند. جدا از برنامه های سیاسی آن مثل «اتاق خبر» و «دکتر کپی» که به طور واضح خط مشی سیاسی این شبکه را نشان می دهد، برنامه های دیگر هم کمی رنگ و بوی سیاسی می گیرند به طوری که حتی در شبکه «من و تو ۲» که کارش فقط پخش مستند می باشد می توان این جهت داری را مشاهده کرد.

 

 به عنوان مثال برنامه ای در مورد ۱۱ سپتامبر پخش می شود که در آن بعد از حادثه به سراغ خانواده قربانیان رفته و از آنها می پرسند که «چه کسانی را در این واقعه مقصر می دانید ؟ و آنها همگی در جواب می گویند مسلمانان». این درحالی است که بعد از گذشت سال ها از آن حادثه، اکنون جهانیان حتی در خود ایالات متحده  نیز نظری متفاوت نسبت به آنچه در این مستند در باره حوادث ۱۱ سپتامبر القا می شود، دارند.

 

 هم چنین در برنامه ای که از همین شبکه پخش شد به نام «دستگیری صدام»، شاهد سیاسی تر شدن فضای «من و تو» هستیم تا جایی که پخش این مستند اعتراض بینندگان را در صفحه فیس بوک شبکه به همراه داشته که چرا «من و تو» از صدام یک قهرمان ملی ساخته است و یا شخص دیگری از رفتار  سربازان آمریکایی در این مستند انتقاد می کند و آن را با شعار های بشر دوستانه آمریکا مغایر می داند.



|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مطالب مرتبط با اين پست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








قدرتمند ترین پکیج رپورتاژ و بک لینک

منوي کاربري


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نويسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات متنی
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
ساخت وبلاگ
اپلود عکس
آپلود عکس با لینک مستقیم
دانلود سریال ایرانی طنز
خرید ساعت مچی
هاست ارزان | خرید هاست
طراحی سایت در تبریز
دانلود رمان

خرید کانکس مسکونی
کسب درآمد اینترنتی
چت روم
ثبت شرکت
ثبت شرکت در کرج
خرید بک لینک ارزان
طراحی سایت در کرج
چت روم
قاصدون

خرید ژل امیزشی
دانلود رمان عاشقانه
تایتان چت
دانلود فیلم ایرانی با لینک مستقیم
جملات زیبا از بزرگان | جملات مفهومی
دانلود کلیپ خارجی
اخبار حوادث
مجله زیبایی بانوان
مجله اینترنتی مد
والپیپر های زیبا
دانلود فیلم ایرانی
دانستنی های پزشکی
جملات عاشقانه | عکس های عاشقانه
انجم تفریحی حد و حدود
اس ام اس مناسبتی
دانلود برنامه آشپزی اندروید
دانستنی های جنسی | آموزش روابط زناشویی
مجله تفریحی و سرگرمی
جملات عارفانه | جملات درمورد خدا
دکوراسیون داخلی ایرانی
دانلود آهنگ ایرانی غمگین
دانلود نرم افزار اندروید جدید
مجله تفریحی سرگرمی خر تو خر
آموزش طراحی سایت
دانلود بازی اندروید دخترانه
قران انلاین
طراحی سایت در تبریز
دانلود آهنگ ایرانی
سایت تخصصی ماشین
آبادان نیوز
الوان وب
دانلود اهنگ جدید
چت روم
بیت کوین
چت روم
گالری مدل لباس کودک
فال و طالع بینی
زیست پلاس - مرجع جامع کنکوریها
دانلود آهنگ جدید ایرانی
خرید ساعت کاسیو
علی چت
جوک 19
پایگاه خبری سهامدار نیوز
وایبر سافت
آنتیک موزیک
مجله تفریحی غزاله چت
مجله سرگرمی آلاله چت
خدمات بلاگ | url shortener service
خرید بک لینک
دانلود عکس متن دار با کیفیت HD
مجله تفریحی سرگرمی فانیا
دانلود موزیک پاپ ایرانی
مجله اتو چت
رویا طرح
زرنا نیوز
مجله امگا چت
طنز بازار
شلیل چت
پورتال محیا چت
درهاج چت
چت ایمیل

اف سی بی چت
ابتین چت
مکس نیوز
گلچین 98
مجله فان گپ
پورتال ماهان چت
چت تاپ
نانسی چت
نوز چت
شیدا چت
بزرگترین سایت مرجع ماشین
چت نشین
سلکت موزیک | دانلود آهنگ پاپ
شطرنج اراک
دروغ چت
فروش محصولات ورزشی | ایران پولار
سایت پیچک چت
اسکای پاتوق
افسون چت
محبت چت
سایت تفریحی 200 لاو
باکس نیوز
مجله پارسا گپ
دانلود فیلم و سریال
نوا گیم - دانلود بازی کامیپوتر کم حجم
پی فور فیلم
دانلود والپیپر
جدیدترین عکس های هنرمندان و مد لباس

چت ققنوس
آرال چت
همراه چت
ماه پری چت
بهاره چت
تفریحی چت
پارسینا چت
بروز موزیک
آبنباتی چت
تمدن ها
برترین ها
شارژ0
خونه تو
عشق اول چت
نانو چت
هیدن چت
چت نت
سیاهی چت
کوه چت
رهام چت
چت نو
عشق ابدی
فروشگاه اینترنتی
او موزیک
دانلود کلیپ جدید | عکس خفن
چت ماتیار
پورتال با ما
آنیلا چت
پورتال رومنا
فور چت
دانلود رایگان
آزران دانلود
دانلود فیلم و سریال
پرنس چت
فرار چت
پورتال آرمین
پارسینا چت
پورتال همدان
چت تاپ ناب
فروش بک لینک
تهران روم
تاپ رمان
پورتال برف
سایت ره گوی
قالب وبلاگ

http://www.saclongchamp--pascher.fr/
http://buyviagransa.com/